مطلبی مفصل درباره نیکلاس کیج
تصویری آرمانگرایانه ازهنر متعالی
[ ]
مطلبی مفصل درباره نیکلاس کیج
نظرات

مطلبی مفصل در باره نیکلاس کیج 

گردآوری و تدوین:مهردادمیخبر

منبع:ویکیپدیا.http://www.seemorgh.com.مووی مگ.فان خونه.نقدفارسی

******************************************************

Nicolas Cage Deauville 2013.jpg

Nicolas Cage بازیگر، تهیه کننده و کارگردان آمریکایی می‌باشد. نیکولاس تاکنون نقش اول بسیاری از فیلم‌های مختلف در ژانرهای مختلف را به زیبایی ایفا کرده است. فیلم‌های او در ژانرهای مختلفی از کمدی تا اکشن و علمی-تخیلی هستند. وی تقریباً از سال ۱۹۸۰ به بعد، هرسال در یک فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

از فیلم‌های اولیه وی می‌توان به این موارد اشاره نمود: دختر دره (۱۹۸۳)، مسابقه با ماه (۱۹۸۴)، پرنده‌وار (۱۹۸۵)، ازدواج پگی سو (۱۹۸۶)، دیوانه (۱۹۸۷)، بوسه خون‌آشام (۱۹۸۹)، از ته دل وحشی (۱۹۹۰)، ماه‌عسل در وگاس (۱۹۹۲) و صخره قرمز غربی (۱۹۹۳)

نیکولاس کیج در سال ۱۹۹۵ توانست جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، یک جایزه گولدن گلوب و یک جایزه انجمن بازیگران فیلمرا بخاطر بازی در فیلم ترک لاس وگاس بدست آورد. بعد از این اتفاق بود که با حضور در فیلم‌های مشهوری همچون صخره (۱۹۹۶)،تغییر چهره (۱۹۹۷)، هواپیمای محکومین (۱۹۹۷)، شهر فرشته‌ها (۱۹۹۸) و گنجینه ملی (۲۰۰۴) به شهرت بسیاری دست یافت. نیکولاس بخاطر بازی در فیلم اقتباس موفق شد برای دومین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود. وی همچنین در سال ۲۰۰۲ فیلم خود را با نام سانی کارگردانی کرد که به همین علت نامزد دریافت جایزه‌ای از جشنواره فیلم آمریکایی دوول (در فرانسه) شد.

 

از دیگر فیلم‌های موفق وی می‌توان به نقشش در فیلم‌های هواشناس، ارباب جنگ و کیک-اس اشاره نمود که مورد تحصین منتقدان قرار گرفت. فیلم‌های دیگر نیز همچون گوست رایدر و پیشگویی از برترین فیلم‌های باکس‌آفیس به شما می‌آیند.
طی سال‌های اخیر نیکولاس کیج بخاطر فیلم‌های سطح پایینی که در آنها ظاهر شده به شدت مورد انتقاداتی در سطح وسیع جهانی قرار گرفته. از آخرین کارهای وی تاکنون، صداگذاری‌اش در انیمیشن خانواده کرود است.

نیکولاس کیج همچنین مالک شرکت تهیه فیلم به نام استورن فیلمز است. از فیلم‌های این شرکت می‌توان به شاگرد جادوگر،رانندگی جنون و چندین و چند فیلم دیگر که خود نیکولاس نیز در آنها به ایفای نقش پرداخته اشاره نمود.

 زندگی‌نامه

********************

نیکلاس کیج با نام اصلی نیکلاس کیم کاپولا، ۷ ژانویه‌ی سال ۱۹۶۴ در لانگ‌بیچ از توابع ایالت کالیفرنیای آمریکای شمالی متولد شد. پدر او آگوست کوپولا استاد ادبیات و برادر فرانسیس فورد کاپولا کارگردان مشهور «پدرخوانده»ها بود. مادرش هم طراح رقص بود. در نتیجه کیج خانواده‌ای فرهنگی و هنری داشت. (هر چند پدر و مادرش در سال ۱۹۷۶ از هم جدا شدند. به این دلیل که مادرش از افسردگی مزمن رنج می‌برد). کیج دو برادر دارد که هر دوی آن‌ها در زمینه‌های هنری فعالیت می‌کنند: کریستوفر کاپولا کارگردان است و مارک کاپولا از شخصیت‌های رادیویی در نیویورک است.
کیج در دبیرستان بورلی هیلز درس خواند و البته بعد از مدتی از آن جا بیرونش کردند. (این همان دبیرستانی است که لنی کراویتز و راب راینر و آنجلینا جولی هم در آن درس خوانده‌اند.) و اولین فعالیت‌های نمایشی غیر حرفه‌ای‌اش را هم در همین دبیرستان انجام داد. کیج بعدها تحصیلاتش را در زمینه سینما ادامه داد. او فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی سینما و تلویزیون و تئاتر مشهور و معتبر UCLA است.


کیج همان اوایل فعالیتش نامش را تغییر داد تا زیر سایه‌ی نام کسی قرار نگیرد و به اعتبار نام خودش شهرت کسب کند. او با بازی در نقش‌های کلاسیک و جذاب در اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی توانست نامش را همان‌گونه که می‌خواست در دنیا مطرح کند. او نام کیج را از کاراکتر لوک کیج، یکی از شخصیت‌های کتاب‌های مارول کمیک، الهام گرفته است. (کلا کیج علاقه‌ی ویژه‌ای به کتاب‌های کمیک دارد و کلکسیونی از آن‌ها جمع‌آوری کرده است. به عقیده‌ی او اسطوره‌شناسی شخصیت‌های کتاب‌های کمیک می‌تواند بر روی آن چه که امروز در اطراف ما می‌گذرد تاثیر بگذارد. کیج حتی اسم پسرش را هم از روی یکی از شخصیت‌های کتاب‌های کمیک انتخاب کرده است.) بعد از اولین فیلمش به نام Fast Time in Ridgemont High که در آن چند دقیقه در مقابل شان پن ظاهر شد، در فیلم‌های متعددی بازی کرد که بعضی از آن‌ها متعلق به سینمای تجاری و پرفروش و بعضی هم فیلم‌های قابل توجه و غیرمعمولی بودند. او آرزو داشت که در فیلم outsider که عمویش کارگردانی می‌کرد نقش دالاس وینستون را بازی کند اما آن نقش را به مت دیلون دادند.


کیج دوبار کاندیدای جایزه‌ی اسکار شد و سرانجام هم برای بازیدر نقش یک الکلی ناامید که می‌خواهد دست به خودکشی بزند، برای فیلم «ترک لاس وگاس» توانست اسکار را از آن خود کند. نقش دیگری که برای آن نامزد جایزه‌ی اسکار شد، نقش چارلی کافمن و دوقلوی خیالی او در فیلم «اقتباس» بود. علیرغم این موفقیت‌ها، خیلی از بازی‌های او در فیلم‌های کم خرج در مقایسه با فیلم‌های تجاریش در اکران نادیده گرفته شد. برای مثال در سال ۲۰۰۵، کیج در دو فیلم شگفت‌انگیز «ارباب جنگ» و « هواشناس» بازی خارق العاده‌ای داشت که هر دوی این فیلم‌ها در گیشه شکست خوردند و فروش خوبی نداشتند و با وجود این که نقدهای خوبی هم بر آن‌ها نوشته شده بود و اکران جهانی هم داشتند ولی در عمل در برابر مخاطبان شکست خوردند. یا تریلر تعلیقی «8mm» محصول سال ۱۹۹۹ گیشه و اکران موفقی نداشت ولی امروز یک فیلم کالت به حساب می‌آید و طرفداران خاص خودش را دارد. این هم یکی از آن نقش‌آفرینی‌های کیج است که آن طور که باید دیده نشد.


بیشتر موفقیت مالی این بازیگر از تلاشش برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های ژانر حادثه‌ای-اکشن ناشی می‌شود. در دومین فیلم پرفروش موفقش تا امروز یعنی فیلم «گنجینه‌ی ملی»، نقش یک تاریخدان عجیب و غریب را بازی می‌کند که برای پیدا کردن گنجینه‌ای که توسط یک سازمان آمریکایی پنهان شده، وارد ماجراهای خطرناکی می‌شود. یا در فیلم دیگرش «تغییر چهره» به کاگردانی جان وو که هم نقش قهرمان و هم بدمن داستان را دارد.
نیکلاس کیج سه بار ازدواج کرده است و همسر دوم او که مشهورترین آن‌ها هم هست، لیزا مری پریسلی دختر الویس پریسلی افسانه‌ای بود. و جالب است بدانید که او دوست صمیمی جانی دپ هم هست. در حقیقت کیج، جانی دپ را وقتی در فلوریدا گروه موسیقی داشته دیده و به گفته‌ی خودش: “وقتی داشتیم با هم مونوپلی بازی می‌کردیم فورا فهمیدم که او می‌تواند هنرپیشه‌ی فوق العاده‌ای شود. پس او را پیش مدیر برنامه‌هایم فرستادم.” از این بابت هم باید از کیج ممنون بود!


در سال‌های اخیر کیج به جز بازیگری حیطه‌های دیگری را هم تجربه کرده است. او برای اولین بار تجربه کارگردانی را با یک درام کم هزینه با بازی جیمز فرانکو تجربه کرده است. او همچنین تهیه‌کنندگی چند فیلم را نیز برعهده داشته است از جمله فیلم «سایه‌ی یک خون آشام» که اولین فیلمی است که توسط کمپانی Saturn تولید شده است. این کمپانی را کیج به همراه شریکش جف لواین تاسیس کرده است. «سایه‌ی یک خون آشام» نامزد جایزه‌ی اسکار هم شد. کیج همچنین تولید فیلم « زندگی دیوید گیل» با بازی کیت وینسلت و کوین اسپیسی را هم در کارنامه‌اش دارد که یک تریلر مرگبار است. خودش درباره‌ی تجربه‌های دیگری که می‌کند می‌گوید: “احساس می‌کنم که تا همین‌جا هم در فیلم‌های متعددی بازی کرده‌ام و می‌خواهم کارهای جدیدی را شروع کنم و دنیاهای دیگری را تجربه کنم تا از قابلیت‌های دیگری هم که دارم در راه رسیدن به موفقیت استفاده کنم. حالا این قابلیت‌ها می‌تواند نوشتن باشد یا هر چیز دیگری که باعث پیشرفتم می‌شود.”


کیج در تلاش برای پیشرفت در بازیگری مدتی هم روی صدایش کار کرد. به عقیده‌ی او: “بازیگران بزرگی مانند اسپنسر تریسی دارای صداهای خاص به یادماندنی بودند.” در نتیجه او هم مدتی روی صدایش کار کرد تا لحن و صدایش ویژگی‌های منحصر به فردیپیدا کند.
نقش آفرینی آینده‌ی کیج در فیلم «آگاهانه» به کارگردانی آلکس پرویا خواهد بود که قرار است ۲۰ مارچ ۲۰۰۹ به نمایش در آید. او در این فیلم نقش یک معلم را بازی می‌کند که می‌خواهد محتویات کپسول زمانی که در مدرسه پسرش کشف شده را آزمایش کند.


چند وقتی هست که فیلم‌های نیکلاس کیج دارند به شدت در هر دو جبهه تماشاگران و منتقدان شکست می‌خورند. با نگاهی به فیلم‌های آینده او و چند پروژه‌ای که با کارگردانان بزرگی همچون جان کارپنتر، ورنر هرتزوگ و رومن پولانسکی دارد می‌توان امیدوار بود که دوباره به دوران اوجش بازگردد. البته اگر اتفاقی مثل فیلم بسیار موفق «کشتی‌گیر» (دارن آرونوفسکی) که اخیرا جایزه اصلی جشنواره ونیز را برد و قرار بود در آن نقش اصلی را بازی کند (که نکرد و میکی رورک در آن درخشید) نیافتد.
کیج درباره‌ی بازیگری می‌گوید: “برای بازیگر خوب بودن باید شبیه یک مجرم عمل کنی یعنی مشتاق شکستن قوانین باشی تا چیز جدیدی را به دست آوری.”

نکات حاشیه ای درباره نیکلاس کیج

**************************

– نیکلاس درنوجوانی عاشق بازیگری بود . تا این حد که تحصیل در دوران دبیرستان را در سن ۱۵ سالگی رها کرد و وارد کنسرواتوار جوانان سان فرانسیسکو شد . در آنجا در نقش یک قهرمان بوکس در اجرایی از نمایشنامه پسر طلایی ظاهر شد.
– پس از سان‌فرانسیسکو به بورلی هیلز رفت و در کلاس‌های آمورش بازیگری شرکت کرد. از شاگردان استادان مشهور هنرهای نمایشی (پگی فوری) بود که در سال ۱۹۸۵ در یک سانحه تصادف اتومبیل در گذشت.
– پدر کیج (آگوست کوپولا) رییس واحد هنرهای خلاق دانشگاه سن فراسیسکو تاثیر زیادی روی او داشت. از جمله دیگر شخصیت‌هایی که در این دوره از آنان تاثیر پذیرفت می‌توان به مارلون براندو، جمیز دین و جری لوییس (به تعبیر خود کیج به خاطر آزادی و دیوانگی‌هایش) اشاره کرد.
– در سال ۱۹۸۹ برای فیلم «بوسه خون آشام» یک سوسک زنده را بلعید!!!


– از سوی منتقدان نیویورک برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شده است،
– در سال ۱۹۹۵ به خاطر بازی در «ترک لاس وگاس» برنده جایزه بهترین بازیگر درام مرد از سوی گلدن کلوب و برنده جایزه اسکار شد.
– او در دهه نود در چند کمدی‌ سبک، نقش‌های تحسین برانگیزی ایفا کرد به ویژه با اندرو برگمان کارهای خوبی انجام داد. او در «ماه عسل در لاس وگاس» نقش مردی را که نامزدش را در بازی پوکر از دست می‌دهد و بر وحشتش از ازدواج چیره می‌شود بازی کرد.


– کیج در فیلم «می‌توانست برای شما اتفاق افتاده باشد» نقش یک پلیس متاهل را بازی می‌کند که بلیت بخت آزمایی‌اش را که برنده شده به انعام به یک پیش خدمت می‌دهد. داستان فیلم از این قرار است که این پلیس آرام وارد رستورانی می‌شود و هنگام پرداخت صورت حساب متوجه می‌شود که همسرش تمام پول‌هایش را برداشته و به پیش خدمت قول می‌دهد که هر مقدار پولی که فردا دستش برسد مقداری از آن را به او خواهد داد و از قضا همان شب در قرعه کشی ده میلیون دلار برنده می‌شود. او مجبور می‌شود مقداری از این پول را به پیش خدمت بدهد.
– در سال ۱۹۸۱ با تلاش فراوان و با نام نیکلاس کوپولا در نخستین فیلمش که کاری تلویزیونی بود و «اوقات خوش در رمانت های» نام داشت بازی کرد و پس از آن بود که این شانس را پیدا کرد که در ساخته عموی نامدارش «ماهی مهاجم» در نقش یکی از اعضای گروه جوانان یاغی (کنار بازیگرانی مثل میکی رورک و مت دیلن ) نقشی را به عهده بگیرد.


– او در همان اوایل دهه ۸۰ تصمیم گرفت نام خانوادگی‌اش را تغییر دهد و دلیل اصلی این تصمیم را تاثیرپذیری فراوانش از شخصیت پدرش دانسته که مانع از آن می‌شده تا در مقام بازیگری مستقل به ارائه درک شخصی‌اش از نقش‌ها بپردازد . (به گفته خود او این تاثیرپذیری تا حد زیادی در «ماهی مهاجم» هم مشهود است). با وجود تغییر نام، در دو ساخته دیگر عمویش هم ظاهر شد: در «کاتن کلاب» نقش برادر کوچک‌تر ریچاردگیر را ایفا می‌کرد و در «پگی سو ازدواج کرد» نقش همسر کاتلین ترنر را به عهده داشت.
– در فیلمی با نام «بردی» در کنار ماتیو موداین (که در این فیلم حسابی درخشید) در قالب دو دوست زخم خورده روانی بازگشته از جنگ ویتنام حضوری موثر داشت.
– حضور او در «پرندگان آتشین» که تقلیدی سطحی از «تاپ گان» (تونی اسکات ۱۹۸۶) در نقش یک خلبان بی‌باک هلی‌کوپتر تا حد زیادی به موقعیت هنری او لطمه زد.
– در «ترک کردن لاس و گاس» در نقش مردی الکلی اجرایی متفاوت ازاین نقش تیپیک ارائه داد، اجرایی که با تصویر ثابت و کلیشه‌ای چنین نقشی در فیلم‌های آمریکایی، به عنوان قربانی الکلیسم که با تکیه بر نیروی عشق و وفاداری محبوبه‌اش سعی در اصلاح خویش می‌کند، تفاوت بسیار داشت. او در این فیلم شخصیتی یک مرد الکلی را در واپسین روزهای زندگی‌اش تصویر کرد که این شیوه زندگی را به میل خود انتخاب کرده است. او حتی به این شخصیت (که سرنوشت محتومش را پذیرفته) ابعادی حماسی بخشید. بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول را نصیب کیج ساخت.


– در «صخره» کیج در کنار شان کانری در نقشی مرید گونه (در این جا یک مامور امنیتی) ظاهر شد که که با کمک گرفتن از پیری مجرب و دنیا دیده سعی در به انجام رساندن ماموریتش دارد. کیج این جا در نقشی بازی کرده طیف متنوعی از هم بازی‌های کانری در سال‌های اخیر از هریسون فورد، الک بالدوین و کوین کلاستنر گرفته تا کریستیان اسلیتر، کریستوفر لامبرت و وسلی اسنایپس ایفا کرده‌اند.
– کیج در هالیوود به جدی گرفتن نقش‌ها و زندگی کردن با آن‌ها و هم‌چنین انجام تمرین‌های دشوار شهرت دارد و هر نقشی را که بپذیرد در زندگی واقعی‌اش نیز در قالب آن فرو می‌رود. شواهد این مدعا کم نیستند. گفته می‌شود که به خاطر «مسابقه با ماه» بازویش را شکافت، دو دندانش را به خاطر «بردی» کشید و در «بوسه خون آشام» یک سوسک زنده را بلعید!
– از معدود بازیگران معاصر سینمای امریکاست که از ستاره شدن پرهیز کرده و با تغییر خصایص فیزیکی‌اش (مثل فرم آرایش موها و صدا و لهجه) از فیلمی به فیلم دیگر مانع از شکل‌گیری تصویری ثابت از خود در ذهن علاقه‌مندانش بوده است.
– نیکلاس کیج از سرگیجه مزمن رنج می‌برد.
– وی عاشق بداهه‌گویی می‌باشد.


– درآمد وی از فیلم WIND TALKERS در سال۲۰۰۲ بیست میلیون دلاربوده است .
– نیکلاس کیج و لیزا ماری پریسلی (دختر الویس پریسلی) در جزیره هاوایی با یکدیگر ازدواج کردند (یک هفته قبل از بیست و پنجمین سالگرد درگذشت الویس پریسلی). البته مراسم عروسی بعد از سالگرد درگذشت الویس پریسلی برگزار شد. (الویس پریسلی ۴۲ سال داشت که در اثر حمله قلبی در سال ۱۹۷۷ درگذشت. لیزا ماری در سال ۱۹۹۴ با مایکل جکسون ازدواج و کمتر از یک سال بعد از او جدا شد, آن دو بالاخره در سال ۱۹۹۶ از هم طلاق گرفتند و بعد از آن با Danny keough (موسیقی دان) ازدواج کرد که از این ازدواج دو فرزند دارد.) نیکلاس کیج بعد از ۶ سال, در سال۱۹۹۵ با پاتریشیا آرکت که خود هنرپیشه بود ازدواج کرد. در سال ۲۰۰۱ از پاتریشیا آرکت طلاق گرفت. او همچنین یک فرزند پسر از نامزد سابقش, Kristina Fulton دارد. نیکلاس کیج به طور اتفاقی با یک گارسن که اهل کشور فیلیپین بود آشنا شد و همین آشنای باعث ازدواج آن‌ها در سال ۲۰۰۴ گردید .

  فیلم‌شناسی

  (درباره برخی از فیلمهای مهمش شرح کوتاهی نیزآمده است)

*************************************************

 بزرگ کردن آریزونا (۱۹۸۷)

فروش:29 میلیون دلار

 

Raising Arizona فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی برادران کوئن در نوع کمدی و محصول سال ۱۹۸۷ کمپانی آمریکایی فاکس قرن بیستم است. در این فیلم نیکولاس کیج، هالی هانتر، ویلیام فورسیت، جان گودمن، فرانسیس مک‌دورمند و رندال "تکس" کاب به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم رتبه ۳۱ام را در لیست «۱۰۰ سال ...۱۰۰ خنده بنیاد فیلم آمریکا» و رتبه ۴۵ام را در لیست «۱۰۰ فیلم خنده دار براوو» را کسب کرده است.

داستان فیلم

 «های مک‌دانا» ( نیکلاس کیج)، پس از تحمل چند دوره زندان به خاطر سرقت از چند سوپر مارکت، با «ادوینا» (هالی هانتر)، دختر پلیسی که مأمور عکاسی از زندانیان است، ازدواج می‌کند. زندگی خوش این زوج به خاطر آنکه نمی‌توانند بچه‌دار شوند، تلخ می‌شود. آنان «نیتان جونیر»، یکی از نوزادان پنج‌قلوی صاحب ثروتمند یک فروشگاه بزرگ وسایل چوبی خانه به‌نام «نیتان آریزونا» (ویلسن) را می‌ربایند. اما مدتی نمی‌گذرد که زندگی آرام های و ادوینا با پیدا شدن سر و کله گیل (جان گودمن) و اِیوِل (فورسایت) - دو تن از هم‌بندی‌های قدیمی های بر هم می‌خورد و کابوس وحشت‌بار لنرد اسمالز (کاب)، موتورسواری که ظاهراً در پی یافتن دو زندانی فراری است، خواب را از سر های می‌رباید. های به گیل و ایول می‌گوید که باید بروند، ولی آن دو از او می‌خواهند در سرقت بانکی که نقشه‌اش را ریخته‌اند با آنان همراه شود. در اینجا های که متوجه شده لیاقت پدر بودن را ندارد تصمیم به جدائی از ادوینا می‌گیرد. لنرد نیز به نیتان می‌گوید که در برابر پنجاه هزار دلار بچه او را پیدا خواهد کرد. گیل و اِیوِل بچه را می‌ربایند و حالا هم خیال گرفتن باج از پدرش را دارند و هم سرقت از بانک. های و ادوینا از یک طرف و لنرد از طرف دیگر آنان را تعقیب می‌کنند. گیل و اِیوِل بانک را می‌زنند ولی متوجه می‌شوند که بچه را در صحنه جا گذاشته‌اند. بچه به چنگ لنرد می‌افتد. پس از زدو خوردی شدید، های، لنرد را با نارنجک خودش، به هوا می‌فرستد. های و ادوینا، بچه را به پدرش باز می‌گردانند و اعلام می‌کنند که خیال جدائی دارند. نیتان به آنان پیشنهاد می‌کند تصمیم‌شان را لااقل بیست و چهار ساعت عقب بیندازند.های در رویا، گیل و اِیوِل را می‌بیند که به زندان برمی‌گردند، نیتان جونیر که بزرگ شده و خودش و ادوینا که پیر شده‌اند و بچه‌ها و نوه‌ها به دیدارشان آمده‌اند.

********************

         دیوانه  (۱۹۸۷)

 Moonstruck فیلمی ۱۰۲ دقیقه‌ای محصول مترو گلدوین مایر به کارگردانی نورمن جویسون با بازی شر(خواننده) و نیکلاس کیجاست.

       بوسه به خون‌آشام - (۱۹۸۹)

        از ته دل وحشی - (۱۹۹۰)

  • زاندالی - (۱۹۹۰)
  • **********************
  • ماه عسل در وگاس - (۱۹۹۲)
  • جک̎ سینگر̎ (کیج)، کارآگاه خرده‌پای نیویورکی به مادر در حال موتش قول می‌دهد هرگز ازدواج نکند. ̎بتسی̎ (پارکر)، نامزد ̎جک̎ به او اخطار می‌دهد اگر با او ازدواج نکند او را ترک می‌کند. ̎جک̎، ترس و دودلی را کنار می‌گذارد و تصمیم به ازدواج می‌گیرد. هر دو برای ازدواج و گذارندن ماه عسل به لاس وگاس می‌روند. در هتل هیلتن، ̎تامی کورمن̎ (کان)، یک قمارباز بی‌وجدان با دیدن ̎بتسی̎ که شبیه همسر مرحومش است، نقشه‌ای به نظرش می‌رسد: ̎جک̎ را به بازی پوکری دعوت می‌کند و از او می‌برد. ̎بتسی̎ که در کلیسا منتظر انجام مراسم ازدواج است، مجبور می‌شود برای کمک به ̎جک̎ همراه ̎کورمن̎ برود. ̎کورمن̎، ̎بتسی̎ را به خانهٔ اربابی‌اش در هاوائی می‌برد و سعی می‌کند به او بقبولاند که ̎جک̎ او را دوست نداشته است. ̎جک̎ دنبال آنان را می‌گیرد و به هاوائی می‌رود. ̎بتسی̎ قبول می‌کند با ̎کورمن̎ ازدواج کند و سپس به لاس وگاس بر می‌گردند. ̎جک̎ نمی‌تواند خود را به موقع لاس وگاس برساند و جلوی مراسم را بگیرد. در جاده جلوی اتوموبیل عده‌ای جوان را می‌گیرد که خودشان را شبیه ̎الویس پرسلی̎ آرایش کرده‌اند و قرار است همان شب با چتر در لاس وگاس فرود آیند. ̎جک̎ هم با همان شکل و شمایل به آنان می‌پیوندد. ̎بتسی̎ نیز پیشمان از تصمیمش، با قیافه‌ای جعلی از دست ̎کورمن̎ فرار می‌کند. اما ̎کورمن̎ و هم پالکی‌هایش او را تعقیب می‌کنند. ̎جک̎ در آخرین لحظه بند چترش را می‌کشد و درست روی سر ̎بتسی̎ فرود می‌اید. در مراسم ازدواج ̎جک̎ و ̎بتسی̎، ̎الویس‌ها ̎ به عنوان شاهد شرکت می‌کنند.
    ـ سومین تجربهٔ کارگردانی برگمن. در واقع به نظر می‌رسد برگمن همهٔ اعتماد کمپانی‌‌ها را برای فیلمسازی، از اعتبار فیلمنامه‌نویسی خود در سال‌های گذشته گرفته است. ماه عسل در لاس وگاس خط داستانی جذابی دارد اما فیلم در پرداخت حرف‌ زیادی برای گفتن ندارد. در واقع برگمن برای تعریف داستانش، یک ساختار کاملاً کلاسیک را برمی‌گزیند و همین باعث می‌شود که کار، نه در حد و اندازه‌های یک درام باشد و نه به مرز یک رمانس کمدی نزدیک شود. فراموش نباید کرد که سال بعد ایدریان لین با چنین داستانی است که فیلمی مثل پیشنهاد قبیح (۱۹۹۳) را می‌سازد. جدا از این فیلم سه بازی روان و خوب از سه بازیگرش دارد... در این میان پارکر حتی درخشان‌تر از کیج و کان است.
  • آموس و اندرو - (۱۹۹۲)
  • سقوط مرگبار - (۱۹۹۳)
  • صخره قرمز غربی - (۱۹۹۴)
  • محافظت از تس - (۱۹۹۴)
  • ممکن است برای تو اتفاق بیفتد - (۱۹۹۴)
  •  It Could Happen to You فیلمی کمدی رمانتیک - درام است محصول سال ۱۹۹۴ به کارگردانی اندرو برگمن است. همبازیان کیج در این فیلم : بریجیت فوندا ، رزی پرز ، وندل پیرس ، آیزاک هیز ، استنلی توچی ، سیمور کاسل ، جی ای فریمن ، رد باتنز ، ریچارد جنکینز ، وینسنت پاستوره ، امیلی دشانل ، ویلی کولون وآن دوود هستند.
  • گیر افتاده در بهشت - (۱۹۹۴)
  • بوسه مرگ - (۱۹۹۵)
  • ************************
  • ترک کردن لاس وگاس - (۱۹۹۵)
  • فروش: 13 میلیون دلار
    کیج روی تخت دراز کشیده و انگار دنیا را به حال خودش رها کرده. خوب در آوردن نقش یک نویسنده ‌هالیوودی دائم الخمر که کارش را از دست داده و به لاس وگاس پناه می‌آورد تا به آرامش برسد و در همان جا ماجرایی عشقولانه برایش پیش می‌آید و هزاران اتفاق و بدبختی دیگر، کاری بود که انگار فقط از دست کیج بر می‌آمد. نام او بر سر زبان‌ها افتاد، اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت و پیشنهادهای زیادی به در خانه اش رسید. این کار با این که بیست و چهارمین فیلمش بود اما اولین کاری بود که توانست کاملا توانایی‌هایش را به بیرون پرتاب کند.
  •  
    ******************* 
  • صخره - (۱۹۹۶)
  • فروش 335 میلیون دلار
  • صخره فیلمی اکشن است که در سال ۱۹۹۶ به صورت عمده در جزیره آلکاتراز و منطقه خلیج سانفرانسیسکو ساخته شد. توسطمایکل بی کارگردانی گردید، کارگردان پسران بد، با درخشش و بازی شان کانری، نیکولاس کیج و اد هریس. همچنین توسط دان سیمپسون و جری بروکهایمر تهیه گردید، تهیه کنندگان سلاح درجه یک و جریان سرخ، و به واسطه هالیوود پیکچرزِ دیزنی پخش گردید. فیلم به سیمپسون اهدا شده که ۵ ماه قبل از پخش فیلم فوت کرد. این اولین فیلمی بود که کیج و بروکیمر با هم کار کردند.

  •  

    *****************************

  • هواپیمای محکومین - (۱۹۹۷)
  • این فیلم اثری در ژانر اکشن، جنایی، مهیج است. کارگردان فیلم هواپیمای محکومین،سیمون وست است. این فیلم در سال ۱۹۹۷ میلادی ساخته شد. این فیلم در در سال ۱۹۹۸ در دو بخش بهترین صدابرداری و بهترین موسیقی اصلی نامزد جایزه اسکار شد
  • **********************
  • تغییر چهره - (۱۹۹۷)
  • فروش: 211 میلیون دلار
    بار دیگر توانست بازی زیر پوستس را به رخ بکشد. مخصوصا در سکانس‌هایی که صورتش را با صورت تراولنا جا به جا کرده بودند و مجبور بود هر طور که شده با صورت جدیدش کنار بیاید. لمس صورتی که مال خودت نیست و قرار است جای دیگری باشی حسی بیش از یک حس معمولی می‌خواهد (کیج اول یک جانی است اما بعد از عمل جراحی، صورتش را با صورت پلیس خانواده دوست- تراولتا- جا به جا می‌کنند تا بتواند بین آدم بده‌ها نفوذ کند) از نیمه دوم فیلم که صورت‌ها تغییر می‌کنند بازی فوق‌العاده ای دارد. در این فیلم تراولتا و کیج موقعی رودر روی هم قرار گرفتند که در اوج به سر می‌بردند؛ تراولتا بعد از بازی بی‌نظیرش در داستان‌های عامه پسند وارد گود شد و کیج هم بعد از بازی‌های خوب در«صخره» و «کان ایر». نتیجه این برخورد، فیلمی شد دیدنی که البته بخشی از موفقیت آن به کارگردان کار کشته ای به نام جان وو برمی‌گردد.
  • *********************
  •   شهر فرشته‌ها - (۱۹۹۸)
  • فروش: 78 میلیون دلار
    همانی است که انتظارش می‌ر‌فت. رفتن در قالب یک فرشته که باید یک عشق زمینی را تجربه کند. حس‌هایی را لازم داشت که کیج در خونش دارد. «گرچه فیلم وندرس هیچ احتیاجی به بازسازی این چنینی نداشت اما بازی کیج آن قدر چشم گیر بود که فیلم ارزش دوباره دیدن را داشته باشد» این نظر یکی از منتقد‌ها بود.
  •  
    ******************** 
  • چشمان مار - (۱۹۹۸)
  • فروش 103 میلیون دلار
  • یک فیلم در سبک جنایی به کارگردانی برایان دی پالما است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.دراین فیلم بجز کیج گری سینایس.جان هرد.کارلا گوگینو.کوین دان.دیوید آنتونی هیگینس.لوئیس گازمن.استن شو نیز ایفای نقش کرده اند.

  • *********************
  • گوست رایدر
  • فروش: 511 میلیون دلار
    به خاطر استفاده از جلوه‌های ویژه در در آوردن جمجه آتشین شخصیت اصلی، به هیچ عنوان نتوانست ویژگی‌های بازی اش را در این فیلم رونمایی کند چون اصلا صورتش در بیشتر فیلم قابل دیده شدن نبود و به همین خاطر کسی این فیلم را فیلم نیکلاس کیجی نمی‌داند. اما از آن جایی که کیج یکی از عاشقان سینه چاک کتاب‌های کمیک استریپ است قبول کردن نقش گوست رایدر در فیلمی به همین نام اتفاقی غیر قابل پیش بینی نبود. او بعد از اکران فیلم بسیار خوشحال تر از منتقدانی بود که بعد از دیدن فیلم مثل مرغ پرکنده بالا و پایین می‌پریدند.
  •  
    ******************* 
  • هشت میلیمتری - (۱۹۹۹)
  • بازیگران: نیکلاس کیج ـ یوآکین فونیکس ـ پیتر استورمرو …فیلم نامه: اندرو کوین واکر.کارگردان: جوئل شوماخر.۱۲۳ دقیقه؛ محصول آمریکا، آلمان؛ سال ۱۹۹۹.
  • خلاصه ی داستان: تام ولس، کارآگاهی خصوصی ست که مامور می شود پرده از راز یک فیلم ترسناک بردارد. فیلمی که در آن دختری را جلوی دوربین تکه تکه می کنند …

    کوین واکر را با شاهکارش یعنی « هفت» به خوبی به یاد می آوریم. اما این کجا و آن کجا. «هشت میلی متری » جذاب است، گاهی نفس گیر است و بیننده را میخکوب خود می کند اما مشکلش از جایی نشات می گیرد که پایانش ربطی به شروعش ندارد. در پایان، مرد نقاب به چهره که قاتل دختر بوده، در حالی که نقابش را برمی دارد، رو به تام می گوید:(( انتظار چیو داشتی؟ یه غول؟! )) و بعد ادامه می دهد: (( اسم من جُرجه. احتمالاً اینو تا حالا فهمیدی. نمی تونی از فکرش بیرون بیای. هان؟ من هیچ جوابی برات ندارم. چیزی ندارم که بهت بگم تا شبا راحت تر بخوابی. من نه کتک خوردم، نه مورد تجاوز واقع شده بودم. مادرم منو آزار و اذیت نمی کرد. بابام هیچ وقت بهم تجاوز نکرد. من همینطوری اینجوری شدم. هیچ دلیل دیگه ای نداره. )) فیلم با دنیای صنعت فیلم های پورنو آغاز می شود. جستجوی تام برای یافتن سازنده های فیلم تکان دهنده ای که دیده، او را به تاریک ترین و مشمئزکننده ترین جنبه های این صنعت پرطرفدار می کشاند اما به پایان که نزدیک می شویم، تمرکز داستان تنها به سمت مرد نقاب به چهره می رود و او می شود آدم بده ی داستان که باید بمیرد با توجه به این نکته که این شخصیت کاملاً در سطح باقی می ماند و گذاشتن چنین دیالوگ هایی در دهانش هم نمی تواند چیزی به شخصیت او اضافه کند. همین عامل، باعث سطحی ماندن فیلم در باب مضمونش می شود. مونولوگ پایانی مرد نقاب دار رو به تام، قرار است این نکته را به ما منتقل کند که آدم ها حتی بی دلیل می توانند دست به کارهای ترسناکی بزنند و این یعنی همان آدم بده ی داستان که نویسنده، در آغاز کار هیچ قراردادی برای نشان دادن او نمی بندد. از طرف دیگر، با دیالوگی که دوست تام در میانه ی این راه خطرناک به او می گوید مبنی بر اینکه: (( شیطون داره تو رو عوض می کنه. ))، قرار است ما را به این سمت ببرد که تام در آخر، خودش تبدیل می شود به کسی که دست به کشتن خواهد زد. اما به خاطر شخصیت پردازی نه چندان قوی، داستان اصلاً وارد این وادی نمی شود. اینگونه، جز داستانی هیجان انگیز و گاه نفس گیر، چیز دیگری دست مخاطب را نمی گیرد.

     

  • بیرون کشیدن از مرگ - (۱۹۹۹)
  • ***********************
  • سرقت در ۶۰ ثانیه - (۲۰۰۰)
  • فروش: 101 میلیون دلار
    همکاری با اسکورسیزی و جوئل شوماخر در نجات مرد مرده و هشت میلی متر نشانه‌های بلوغ او بود اما با بازی در این فیلم خیلی‌ها را نا امید کرد. هر چند کیج تمام زورش را زد تا بتواند همان بازیگر باشد که همه انتظارش را داشتند اما فضای این فیلم که فضایی اکشن و پر زد و خورد بود این اجازه را به او نداد. این طور شد که سقوط شروع شد. با این حال تک سکانس‌های روبرو شدن کیج با موستانگ مشکی رنگش را می‌شود به نوعی بازگشت کیج به بازی زیر پوستی معروفش دانست.
     
  • مرد خانواده (۲۰۰۰)
  • سایه خون آشام - (۲۰۰۱)
  • *************************
  • عود کاپیتان کورلی - (۲۰۰۱)
  • captain corelli's mandolin فیلمی ست به کارگردانی جان مدن،محصول 2001 ایالات متحده آمریکا که باهنرنمایی بازیگرانی همچون نیکلاس کیج،پنه لوپه کروز و جان هارت میباشد. در یکی از جزایر یونان دختر پزشک دهکده دل در گرو جوانی روستایی دارد.با ورود نیروهای ایتالیایی و آلمانی این آرامش مختل می شود ولی کاپیتان کورلی جوان افسر ایتالیایی با ساز خود(عود) ترانه های عاشقانه می سراید و موفق میشود دل دختر پزشک دهکده را بدست آورد...
  • سرود کریسمس - (۲۰۰۱) - صداپیشگی
  • ***************************
  • رمزگویان باد - (۲۰۰۲)
  • در ابتدای فیلم می بینیم که گروهبان آندرس با همراهان خود مشغول جنگ در جزایر سلیمان می باشند.این گروه دستور دارد تا مواضع را حفظ نماید اما تعداد دشمن بیش از تعداد آنهاست و علی رغم التماس های سربازان به گروهبان آندرز شاهد آن هستیم که آنان تا آخرین نفر کشته می شوند و تنها گروهبان آندرز زنده باقی می ماند

    سپس تعدادی از افراد سرخ پوست را می بینیم که سوار اتوبوس می شوند تا به مرکز آموزشهای نظامی و سپس به خط مقدم منتقل شوند.گروهبان آندرز که با یک آسیب در ناحیه گوش مواجه بوده و با مشکل شنوایی و تعادل مواجه است با کمک یکی از پرستاران بیمارستان علی رغم داشتن مشکلات تعادل و شنوایی از آزمون های سلامتی موفق بیرون می آید و آماده انتقال به جبهه می گرددودقایقی از فیلم به پیش می رود و متوجه می شویم که ارتش امریکا سیستم جدیدی از زبان رمز بر اساس زبان سرخ پوستان طراحی کرده است و آن سرخپوستان برای آموزش و تبدیل شدن به یک بی سیم چی به مرکز آموزش برده شده اند.از میان تعداد زیادی از آنان دو نفرشان که یکی همان سرباز یازی است در جریان فیلم با ما همراه خواهند شد و دو گروهبان که یکی همان گروهبان آندرز است مامور هستند تا از اسیر شدن این بی سیم چی ها ممانعت کنند تا سیستم رمز لو نرود.در صورتی که این بی سیم چی ها اسیر شدند اینان باید آنان را به قتل برسانند...

    ***********************

  • اقتباس - (۲۰۰۲)
  • فروش: 22 میلیون دلار
     در عرض دو سال پنج تا فیلم بازی کرد که بهترینش مرد خانواده بود با همان تم تغییر موقعیت. او در اقتباس بار دیگر این فضا را تکرار کرد اما این بار همزمان دو تا برادر را با هم بازی کرد. آقای بازیگر از پس چنین کاری خوب بر آمد و نامزد اسکار شد . قبولی این نقش با جدایی از زن سابقش و تن به یک بدبختی دیگر دادن یکی شد؛ آغاز یک زندگی جدید با لیزا پرسلی که از بس به تیپ و تاپ هم زدند فقط مدت دو سال طول کشید. همه فکر می‌کردند کیج مسیر درست را انتخاب کرده اما انتخاب‌های بعدی او نشان داد فکرشان اشتباه بوده.
     
  • سانی - (۲۰۰۲)کارگردانی

         مردان چوب‌کبریتی - (۲۰۰۳)

  • *************************
  • گنجینه ملی - (۲۰۰۴)
  • فروش: 371 میلیون دلار
    ناگهان تغییر کرد و سعی کرد در فیلم‌های بلاک باستر و پر سر و صدا شرکت کند تا در فیلم‌های هنری و خانوادگی. کار او با همین گنجینه ملی آغاز شد؛ یک فیلم اکشن ماجراجویانه که در آن نقش تاریخ شناسی به نام بنجامین فرانکلین را بر عهده داشت. اما باز هم با تمام توانش سعی کرد با نقشش همذات پنداری کند و چیزی را در بیاورد که خیلی از اکشن بازها نمی‌توانند آن کار را انجام دهند؛ جان دادن به نقشی که خیلی جای کار ندارد و باید جان بکنی تا چیزی شود.
     
  • ارباب جنگ - (۲۰۰۵)
  • **********************
  • هواشناس - (۲۰۰۵)
  • فروش: 21 میلیون دلار
    آدم بدبخت به چه کسی می‌گویند؟ زنش از او جدا شده. دخترش به او محل نمی‌گذارد. کارش را از دست داده و چیزی برای از دست دادن ندارد. کیج چنین آدمی را با تمامی این مشکلات، جوری در هواشناس به تصویر کشیده که دوست دارید به حالش زار زار گریه کنید و بعد بروید کاری برایش بکنید. فرم صورت و بازی با میمیک‌های کیج چیزی که خیلی از منتقد‌ها آن را ستودند و برایش تی تاپ باز کردند. تلویزیون خودمان هم چند باری نشانش داده.
     
  • بولی مورچه - (۲۰۰۶) - صداپیشگی
  • ************************
  • مرد حصیری - (۲۰۰۶)
  • فروش: 32 میلیون دلار
    درست بعد از همکاری با اولیور استون در «مرکز تجارت جهانی» با وجود تبلیغات زیادی که دور و بر فیلم می‌چرخید قرار بود مرد حصیری تبدیل به یکی از پر فروش ترین فیلم‌های سال شود. اما برخلاف انتظار خیلی‌ها، نه تنها فیلم پرفروشی نشد بلکه به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های سال برگزیده شد تا معلوم شود کیج کاملا کج سلیقگی کرده. در این فیلم نقش یک کلانتر را داشت که قرار بود دنبال دختر گمشده ای بگردد اما انگار خود کیج و بازی اش گمشده اصلی فیلم بودند و تا آخرش هم کسی نتوانست آن‌ها را پیدا کند.
     *********************
  • مرکز تجارت جهانی - (۲۰۰۶)
  • داستان فیلم از صبح ۱۱ ستامبر۲۰۰۱ شروع می شود. آنروز می توانست برای John McLoughlin گروهبان پلیس بندرگاهی آمریکا (با بازی بسیار زیبای نیکلاس کیج) و همکارانش و هزاران نفری که در برجهای مرکز تجارت جهانی بکار مشغول شدند روزی عادی باشد که نشد. هواپیماها به برج ها برخورد کردند و باقی را همه در تلویزیونهای خود چند سالی است که می بینیم. اما چیزی که هرگز دیده نشد و این فیلم به ما نشان می دهد تلاش انسانهایی است که در زیر آوارهای این برج عظیم زنده بگور شدند و تعداد کمی از آنها نجات یافتند. فیلم به نمایش تقلای زنده ماندن John McLoughlin و یکی از افرادش در زیر خرابه های این برج می پردازد.
  • روح سوار - (۲۰۰۷)

           بعد - (۲۰۰۷)

  • گنجینه ملی: کتاب رمز - (۲۰۰۷)
  • **************************
  • بانکوک خطرناک - (۲۰۰۸)
  • فروش: 51 میلیون دلار
    سایت روتن تومیتوز با جمع آوری 98 نقد مختلف این فیلم را به عنوان ضعیف ترین فیلم یک دهه اخیر و یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های تمام عمر کیج معرفی کرد. او با انتخاب این یکی خودش را کاملا نابود کرد و رفت پی کارش. نه فیلم چیز دندان گیری شد که بتواند بفروشد و نه بازی کیج چیزی بود که بشود آن را قابل قبول دانست. از هر جهتی به این فیلم نگاه کنیم یک شکست همه جانبه است که آقای بازیگر خود به دست خود آن را به وجود آورد.
     
  • پیشگویی - (۲۰۰۹)
  • نیروی جی - (۲۰۰۹) - صداپیشگی
  • آستروبوی - (۲۰۰۹) - صداپیشگی
  • ستوان بد: پاتوق - نیواورلئان - (۲۰۰۹)
  • *************************
  • کیک-اس - (۲۰۱۰)
  • فروش: 24 میلیون دلار
    آخرین فیلم او که روی پرده‌های سینما در حال اکران شدن است فیلم کمیک بوکی به نام کیک – اس است. با این که فروش فیلم در هفته اول خوب بوده اما در هفته‌های بعد با افت شدیدی مواجه شده. با این که کیج در این فیلم شخصیت اصلی فیلم نیست اما مطمئنا از حضور در یک فیلم کمیک بوکی احساس رضایت کاملی دارد. منتقدان هم از فیلم استقبال نسبتا خوبی کرده اند. البته باز هم این فیلم مانند گوست رایدر چهره کیج را با یک ماسک کاملا پوشانده و خبری از چهره جذاب همیشگی او در این فیلم نیست.
     
  • شاگرد جادوگر - (۲۰۱۰)
  • موسم افسونگر - (۲۰۱۱)
  • رانندگی جنون - (۲۰۱۱)
  • تجاوز - (۲۰۱۱)
  • در جستجوی عدالت - (۲۰۱۱)
  • روح سوار ۲ - (۲۰۱۲)
  • دزدیده شده - (۲۰۱۲)
  • خانواده کرود - (۲۰۱۳) - صداپیشگی
  • سرزمین منجمد (۲۰۱۳)
  • جو (۲۰۱۳)
  • توکارف (۲۰۱۴)
  • خاموشی روشنایی (۲۰۱۴)

اولین همکاری شریدر و کیج، پس از همکاری در فیلم "احیای مردگان" مارتین اسکورسیزی در سال 1999. در آن پروژه شریدر فیلمنامه نویس و کیج بازیگر فیلم بود.  کمپانی رد گرانیت که تهیه فیلم "گرگ وال استریت" اسکورسیزی را هم بر عهده داشته تهیه کننده این فیلم است.این فیلم ماجرای افسر سی آی ای است که در آخرین ماموریتش بایک نوع  بیماری که بینایی اوذا تحت تاثیر قرار داده ،دست به گریبان است. 

...ونکاتی دیگرکه احتمالا در مورد نیکلاس کیج نمیدانید

****************************************

1.نیکلاس کیج در اولین حضورش در سینما با فیلم «دفعات نخست در در ریدمونت های»قرار بود نقش منفی فیلم را بازی کند اما بعد از اینکه او برای بازی در این نقش تست داد کارگردان به این نتیجه رسید که این نقش بیش از حد برای چهره معصوم او منفی و تاریک است و او از پس این نقش برنخواهد آمد،ضمنا نیکلاس در آن زمان 17 سال داشت و طبق قانون،کارگردان حق نداشت روزانه بیش از چند ساعت محدود از او کار بکشد بنابراین مجبور میشد فیلمبرداری را به روزهای بعد موکول کند،کمپانی تهیه کننده هم حاضر به پرداخت هزینه های مازاد نبود،پس از خیر حضور نیکلاس کیج در این نقش گذشتند و در نهایت نیکلاس کیج نقش کوتاه و بی اهمیتی را در فیلم برعهده گرفت

cage

در ضمن نیکلاس کیج ابتدا در مورد سن خود به کارگردان دروغ گفته بود تا بتواند نقش منفی فیلم را بست آورد تا اینکه عوامل فیلم متوجه شدند او فقط 17 سال دارد و این نقش را از او پس گقتند و نقشی کوتاه را به او سپردند که در نهایت همین نقش او هم در تدوین نهایی کوتاه تر هم شد!

این فیلم اولین و آخرین فیلمی بود که نیکلاس کیج با نام اصلی خود یعنی نیکلاس کاپولا در لیست بازیگران حضور پیدا میکرد او بعدا برای حضور در فیلم دومش یعنی فیلم «دختر بیشه»نامش را به نیکلاس کیج تغییر داد تا از زیر سایه شهرت خانواده پدریش خصوصا عمویش فرانسیس فورد کاپولا(خالق سه گانه پدرخوانده) خارج شود،او بعدها اعلام کرد اینکارش باعث شده بتواند با خیالی راحت تر نقش های موردنظرش را انتخاب کند،همچنین این تغییر نام در سالهای اولیه حضورش در سینما مانع از جلب توجه و مقایسه بیش از حد او با خاندان مشهور کاپولا شد

2.در دهه هشتاد با بازیهای کلاسیک وار خود در نقش مردان عاشق پیشه و دمدمی مزاجشهرت باورنکردنیی را در بین مردم و منتقدین پیدا کرده بود او بعدها از دهه نود به بعد به تدریج از این قالب خارج شد

 3.این اواخر عده ای متافیزیک دان وهمچنین فعال در عرصه مسائل ماورا طبیعه با چند دلیل و مدرک ادعا کرده بودند نیکلاس کیج انسان نیست بلکه یک خون آشام است و چند صد سال هم عمر دارد! در رویرو تصویری از او را میبینید که یک عتیقه فروش آن را پیدا کرده بود و به عنوان مدرک در اختیار آنها قرار داده بود،این مسئله تا چند ماه جنجال زیادی را بپا کرده بود،عده ای هم عمر طولانی او را با فلسفه تناسخ توجیه میکردند!

 4. با وجود اینکه بسیاری معتقدند که فرانسیس کاپولا آنگونه که باید وشاید نیکلاس کیج را مورد لطف خود قرار نداده اما خیلی ها هم میگویند سالهای مهم اولیه حضور خود در سینما را مدیون اوست

5.فیلم «پگی سو ازدواج کرده است»(هشتمین فیلم نیکلاس کیج) از چندیدن جهت قابل توجه است:

1.کمدی فانتزی و به کارگردانی فرانسیس کاپولا است 2.بازیگران محبوبی در آن نقش آفرینی کرده اند که همگی در آینده ای نزدیک تبدیل به ستارگان آینده هالیوود شدند:نیکلاس کیج،جیم کری،هلن هانت،کاثلین تورنر3.نیکلاس کیج در این فیلم نقش پدر هلن هانت را بازی میکند در حالیکه هلن هانت در دنیای واقعی یک سال از او بزرگتر است!4.اولین و آخرین باری بود که فرانسیس کاپولا نقش اصلی فیلمش را به برادرزاده اش نیکلاس کیج میسپرد

6.برای بازی در نقش مکمل فیلم تحسین شده «بیردی» دو تا از دندان های خود را بدون داروی بی حس کننده درآورد!متیو مداین نقش اصلی این فیلم را برعهده داشت

7.در سال 1987 در فیلم «ماه زده»یا همان فیلم «مجنون» با بازیگر وخواننده معروف شر همبازی شد،اما قبل از قطعی شدن بازی او در نقش اول مرد این فیلم،استودیوی مربوطه با دیدن نمایش نه چندان خوب نیکلاس کیج در تست بازیگری نام او را از میان فهرست بازیگران خط زدند ولی خانم «شر»تهدید کرد که حتما نیکلاس کیج باید نقش مقابل او را بازی کند در غیر اینصورت او هم پروژه را ترک خواهد کرد،درنتیجه عوامل استودیوی فیلمسازی مجبور شدند به خواسته او تن دهند!در نهایت فیلم «ماه زده» فیلم خوبی از آب در آمد و رمانس خلق شده بین «شر» و نیکلاس کیج منتقدان را راضی کرد و این فیلم در نهایت سه اسکار هم بدست آورد

8.او بعد از این فیلم در فیلم متوسط «بوسه خون آشام» بازی کرد،اما چیزی که این فیلم را بیش از اندازه معروف کرد صحنه ای بود که در آن نیکلاس کیج یک سوسک واقعی را میخورد!جالبتر اینکه بدانید این صحنه به درخواست کارگردان سه برداشت داشته است و نیکلاس کیج در واقع نه یک سوسک بلکه سه سوسک واقعی را نوش جان کرده است!

نیکلاس کیج بعد از اکران فیلم در مورد صحنه خوردن سوسک گفت:من همیشه از سوسک چندشم میشد.....در آن لحظه تک تک اعضا و ماهیچه های بدنم با خوردن آن سوسک مخالفت میکردند ولی من در نهایت انجامش دادم!

9.فیلم محبوب قلبا وحشی به کارگردانی استاد کم کار سینماها «دیوید لینچ» نام او را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت،او در این فیلم با صدای خودش هم آواز خواند

10.فیلمهای نازل و ضعیف زیادی از همان ابتدا در کارنامه او خودنمایی میکنند،تعداد فیلمها با نمره زیر 6(یعنی زیر متوسط) او مدتهاست که دورقمی شده اند!با این حال نمیتوان انکار کرد او همواره از محبوب ترین بازیگران هالیوود بوده و هست

Nicolas-Cage-1 1

11.در فیلم «ماه عسل در وگاس» در سال 1992 برونو مارس،خواننده جوان و محبوبِ این روزهایِ دنیای موسیقی در نقش الویس کوچولو با نیکلاس کیج همبازی بوده است!

12.نیکلاس کیج نقش اصلی فیلم زیبا و موفق «صخره سرخ غربی» را با کمک و توصیه عمویش فرانسیس فورد کاپولا بدست آورد،کاپولا در مورد اولین فیلم جان دهل(کارگردان فیلم) یعنی فیلم «دوباره مرا بکش» صراحتا ابراز علاقه شدید کرده بود،میگویند جان دهل به علت احساس دینی که نسبت به کاپولا داشت نیکلاس کیج  را برای بازی در این فیلم برگزید،البته نمایش نیکلاس کیج هم بعد از اکران فیلم بسیار خوب و قابل قبول ارزیابی شد

13.در سال 1993 کریستوفر کاپولا(برادر نیکلاس کیج) فیلم احمقانه «دِد فال» یا همان سقوط مرگبار را با بازی مایکل بین و نیکلاس کیج ساخت و روانه سینماها کرد،نیکلاس کیج در این فیلم به همراه مایکل بین نقش یک اغواگر و کلاهبردار را بازی میکرد،نیکلاس کیج در این فیلم اجازه داشت برای باورپذیرتر کردن خودش هر لباس و گریمی که میخواهد انتخاب کند!این فیلم در نهایت تبدیل به یکی از احمقانه ترین و بدترین فیلمهای تاریخ سینما شد و همزمان هم وجهه کریستوفر کاپولا و هم وجهه نیکلاس کیج را به شدت خراب کرد

14.نیکلاس کیج برای بازی در فیلم ترک لاس وگاس واقعا به الکل اعتیاد پیدا کرده بود تا بتواند بهتر در نقش یک مرد الکلی  و عیاش جا بیفتد،میگویند او قبل از خواندن دیالوگهایش به مقدار زیاد مشروب مینوشیده سپس به کارگردان اجازه فیلمبرداری میداده است!او در نهایت برای همین فیلم جایزه اسکار را هم تصاحب کرد

15.در اواسط دهه نود بود که نیکلاس کیج به بازی در اکشن های خوب و موفق هم روی آورد،فیلم موفق صخره(1996) به کارگردانی مایکل بای در کنار بازیگرانی چون شون کانری و اد هریس یکی از اولین فیلمهای اکشن مدرن او بود،دو  فیلم بعدی او در زمینه اکشن بصورت متوالی فیلم «باد مخالف» و فیلم «تغییر چهره» بودند

16.از حاشیه های جالب این فیلم این بود که نیکلاس کیج حین ساخت این فیلم فهمید جان شوارتزمن فیلمبردار معروف هالیوودی که فیلمبردای فیلم صخره را هم برعهده داشت یک جورایی پسرعمه او محسوب میشود،چون نامادری شوارتزمن عمه نیکلاس کیج بود!

17.نیکلاس کیج برای رسیدن به لهجه زبانی وهمچنین فرم بدنی مناسب نقش «کامرون پو» در فیلم باد مخالف تمرین های سختی را پشت سر گذاشت،میگویند او برای یادگرفتن لهجه مدنظرش مدتی به آلاباما نقل مکان کرده بود،سر صحنه فیلمبردای هم خودش در عوض کارگران دوربین ها و تجهیزات سنگین فیلمبرداری را حمل میکرده تا فرم بدنی خود را حفظ کند!

اما در نهایت فیلم «باد مخالف» با وجود جلب نظر مخاطبین نتوانست انتظارات را برآورده کند

18.ابتدا قرار بود نقش های اصلی فیلم تغییرچهره را آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه بازی کنند اما در نهایت جان وو با آنها مخالفت کرد

جالب تر اینجا که ابتدا قرار بود نقش قهرمان(پلیس) را نیکلاس کیج بازی کند و این جان تراولتا باشد که در نقش ضد قهرمان ظاهر شود،اما همان روزها بود که مقاله ای در تمسخر او منتشر شد مبنی براینکه نیکلاس کیج هر فیلمی را که به او پیشنهاد بدهند فقط به شرط اینکه او نقش قهرمان داشتان را ایفا کند میپذیرد حتی بدون اینکه فیلمنامه را بخواند!

در نتیجه نیکلاس کیج فقط به شرطی حاضر شد فیلم را بازی کند که نقش ضدقهرمان تغییر چهره را به او بدهند!اتفاقا بازی خوب او در نقش بدمن فیلم به خوبی جواب داد و توانست بار دیگر برای مدتها دهان منتقدان را بسته نگه دارد!

19.در سال 1989 در فیلم چشمان مار با کارگردان معروف برایان دی پالما همکاری کرد که این فیلم هم در نهایت انتظارت را برآورده نکرد

20.زنان زیادی به طور مقطعی از دنیای مدلینگ و سینما بطور رسمی و غیر رسمی در زندگی نیکلاس کیج بوده اند(8 نفر!)یکی از این زنان مشهور اما تورمن بود که مدتی با او در ارتباط بود،او در کل سه بار هم ازدواج کرده است که یکبار آن مربوط میشود به سالهای 2002 تا 2004 که با لیزا مریلی پریسلی ازدواج کرد(لیزا مریلی پریسلی مدتی همسر مایکل جکسون هم بوده است!)او از سال 2004 هم تا به امروز آلیس کیم کاپولا را به همسری برگزیده و از او یک بچه هم دارد.

21.او آلیس را در حالیکه فقط بیست سال بیشتر نداشت و پیشخدمت یک بارِ سوشی بود ملاقات کرد،ضمنا آلیس اهل فیلیپین است!

 22.چندین بار از طریق نیکلاس کیج به آلیس هم پیشنهاد بازیگری شد ولی در نهایت نیکلاس اعلام کرد همسرش تصمیم دارد طراح جواهرات شود و هیچ علاقه ای به بازیگری ندارد

او یکبار هم همین اواخر به علت خشونت علیه همسرش آلیس و همچنین اخلال در نظم عمومی دستگیر شد که در نهایت به قید وثیقه آزاد شد،البته این ازدواج هنوزم تا به امروز پابرجاست

گفتنی است او برای ضمانت در ازای خروج از بازداشتگاه یازده هزار دلار کم آورده بود!که به کمک یکی از دوستان در اسرع وقت برایش فرستاده شد

23.نیکلاس کیج به دو چیز خیلی معروف است:

1.صدای ممتاز،کشیده و جویده جویده حرف زدنش(که میگویند سالها روی صدایش کار کرده است)

2.با انتخاب هایش خیلی زود کلیشه میشود،مثلا در سالهای اولیه حضورش در سینما معروف شده بود به بازی در نقش پسر عاشق و دل سوخته(البته از نوع خالی بند)،بعدها معروف شده بود به بازی در نقش انسان های غیرعادی و دمدمی مزاج،در سالهای اخیر هم که تبدیل شده به مشتری درجه یک اکشن های تجاری و سطح پایین

24.نیکلاس کیج در اصل آلمانی ایتالیایی است

25.جانی دپ حرفه بازیگریش را مدیون نیکلاس کیج میداند زیرا این او بوده است که جانی دپ را برای بازی در اولین فیلم حرفه ایش به استودیوهای فیلمسازی معرفی کرده است

26.او در مورد جانی دپ گفته:همین که او را در تبلیغات یک کالای تجاری دیدم و بازیش را مشاهده کردم فهمیدم که او ذاتا بازیگر است،با وجود اینکه خودش هنوز سردرگم بود و نمیدانست که آیا میتواند اصلا یک بازیگر واقعی شود یا نه من به او اطمینان دادم که او بزودی نه به یک بازیگر بلکه تبدیل به یکی از بزرگترین ستاره های سینما خواهد شد

البته او جانی دپ را قبل از آن در یک گروه موسیقی در فلوریدا هم ملاقات کرده بود و شناخت قبلی هم نسبت به او داشت

27.نیکلاس کیج عاشق خواندن کتاب های مصور یا همان کمیک ها بوده است،او حتی نام فامیلی کیج را از روی کاراکتری از کتاب های کمیک برداشته است

28.او یکبار در یک تاک شو تلویزیونی در مناظره با جی لنو فاش کرد نام کیج را از روی اولین ضد قهرمان کمیک بوک ها یعنی لوک کیج برداشت کرده است،اما نیکلاس کیج در واقع اشتباه میکرد چون اولین شخصیت سیاه کمیک بوک ها پلنگ سیاه بود که شش سال قبل از لوک کیج معرفی شده بود!

او حتی نام پسر دومش کال ال کاپولا را هم از کمیک بوک ها برداشت کرده است

29.بستگان مشهور او در دنیای هالیوود عبارتند از:فرانسیس فوردکاپولا(عمو,کارگردان)جرماین کاپولا(پدربزرگ)،فرانسیسکو پنینو(پدربزرگو فعال در عرصه موسیقی)مارک کاپولا(برادر،بازیگرو همچنین فعال در عرصه رادیو )کریستوفر کاپولا(برادر،کارگردان)سوفیا کاپولا(کارگردان،دختر عمو)رومن کاپولا(پسر عمو،دستیارکارگردان و بازیگر)

30.یک لامبورگینی گران قیمت دارد که زمانی به رضاشاه پهلوی تعلق داشته است!

 

Nicholas Cage-2312-mm1

31.میگویند نیکلاس کیج در دهه هشتاد در اولین روزی که خانم پاتریشیا اکوئت را برای اولین بار ملاقات کرد به سرعت از او تقاضای ازدواج نمود!پاتریشیا که فکر میکرد نیکلاس عقل درست و حسابی ندارد با تعیین چند شرط عجیب و غریب او را به اصطلاح از سر خود باز کرد! اما نهایتا آنها 14 سال بعد در سال 1995 با هم ازدواج کردند و 6 سال هم زتدگی مشترک داشتند

32.نیکلاس کیج مدت هاست که از نوعی سرگیجه های روانی رنج میبرد،از لحاظ علم پزشکی این مشکل قابل درمان نیست

33.نیکلاس کیج هم بر بدن خود یک خالکوبی دارد،این خالکوبی تصویری از یک سوسمار است که کلاهی هم بر سر دارد!

34.سام ریمی کاگردان اسپایدرمن بعدها فاش کرد که نیکلاس کیج اولین انتخاب او برای بازی درنقش منفی فیلم مرد عنکبوتی یعنی گوبلین سبز بوده است!

35.او جزو تنها سه بازیگر تاریخ سینماست که برای بازی در نقش یک کاراکتر دوگانه نامزد اسکار میشود؛او در فیلم اقتباس(2002)بخاطر بازی در دو نقش دونالد و چارلی نامزد اسکار شد،قبل از او پیتر سلرز و لی ماروین برای بازی در دو نقش در یک فیلم نامزد  اسکار شده بودند

36.قرار بود به جای میکی رورک در فیلم کشتی گیر اثر دارن آرنوفسکی بازی کند که در ثانیه های آخر آرنوفسکی از انتخاب او منصرف شد،میکی رورک برای کشتی گیر جایره گلدن گلاب را بدست آورد و چیزی هم نمانده بود که به اسکار هم دست پیدا کند

37.قرار بود در فیلم تجارت خطرناک بازی کند که در نهایت نقش مورد نظر به تام کروز رسید و باعث پیشرفت و تغییر مسیر حرفه ایش هم شد

38.نیکلاس کیج برای بازی در فیلم سرقت در 60 ثانیه که در آن با آنجلیناجولی همبازی بود به آریزونا رفت تا در کلاس های آموزش رانندگی حرفه ای شرکت کند و دوره ببینید

39.خواننده ای که در تیتراژ اولیه فیلم مرد خانواده به زبان ایتالیایی آواز میخواند کسی نیست جز خود نیکلاس کیج!

از دیگر نکات جالب توجه این فیلم اینکه،فراری موجود در فیلم در واقع قبلا متعلق به خود کیج بوده که دقیقا یکسال قبل از شروع فیلمبرداری این فیلم آن را فروخته بوده است!

40.در سال 1999 در فیلم بیرون آوردن مردگان به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بازی کرد،او در این فیلم با همسر اولش پاتریشیا همبازی بود،اینبار هم حتی با وجود مارتین اسکورسیزی به عنوان کارگردان، فیلم مذکور به هیچ وجه راضی کننده نبود و با سردی مخاطبین و منتقدین مواجه شد و به زعم بسیاری از کارشناسان این فیلم ضعیفترین فیلم اسکورسیزی در این چند دهه اخیر بود

 41.نیکلاس کیج در سال 2002 تجربه ناموفقی هم در امر کارگردانی داشت،او در این سال فیلمی با نام سانی و با بازی جیمز فرانکو ساخت و روانه سینماها کرد

سال گذشته یکی از خبرگزاری ها معتبر آمریکایی فاش کرد که جیمز فرانکو برای بازی بهتر در این فیلم و جلب نظر نیکلاس کیج یک مرد منحرف را دنبال میکرده تا نحوه کارو سرویس دهی او به مشتری های خانم را از نزدیک ببیند!

42.در سال 2006 فیلم مرکز تجارت جهانی از او به کارگردانی الیور استون بر پرده سینماها بود،این فیلم هم با وجود فروش خوب فقط یک فیلم متوسط بود

 

6050736

43.نیکلاس کیج در سال 2007 هم به روند انتخاب های بدش ادامه داد و این بار در یک فیلم کمیک بوک مارولی سطح پایین به نام گوست رایدر یا همان روح سوار ظاهر شد

در مورد این فیلم باید سه نکته را بدانید:1.اول اینکه جانب دپ و اریک بانا قبل از انتخاب نیکلاس کیج شدیدا علاقمند بودند در این فیلم بازی کنند!نیکلاس کیج بدها فاش کرد با لابی گری شدید توانسته این نقش را از دست آنها در بیاورد! 2.بخشی از فیلمنامه روح سوار را خود نیکلاس کیج نوشته3.در نهایت نیکلاس کیج برای این فیلم جایزه تمشک بدترین بازیگر سال را برد

44.نیکلاس کیج تاکنون در سه انیمیشن هم صداگذاری کرده است که مهمترین آنها انیمیشن متوسط پسر فضانورد در سال 2009 بوده است

45.نیکلاس کیج خیلی دوست داشت در فیلم غریبه ها به کارگردانی عمویش فرانسیس کاپولابازی کند اما در نهایت نقش را به دلایلی نامعلوم به مت دیلان بازیگر مورد علاقه فرانسیس کاپولا دادند

46.نیکلاس کیج در سال 2011 در واقع در 5 فیلم بازی کرده است،تجاوز(در کنار نیکول کیدمن)،فصل جادوگر،شاگرد جادوگر،خشن بران(بصورت سه بعدی)،روح سوار: روح انتقامجو(این فیلم با تاخیر چندی پیش اکران شد)،در جستجوی عدالت(این فیلم هنوز هم بطور رسمی اکران جهانی نشده است)

در حال حاضر نیکلاس کیج برای بازی در هر سه فیلمی  که  از او در سال 2011 اکران شده است نامزد سرسخت دریافت جایزه تمشک بدترین بازیگر سال است!

 

 5 فیلم مورد علاقه نیکلاس کیج عبارتند از:

*******************************

1.شرق بهشت(با نقش آفرینی جیمز دین فقید)

2.اتوبوسی به نام هوس(با بازی مارلون براندو)

3. 2001:یک اودیسه فضایی

4.پرتغال کوکی

5.جادوگر اوز

000200100020

...ونکات دیگر:

***********

47.قدرت و استعداد بازیگری نیکلاس کیج به همه متقدین ثابت شده است اما مهمترین مشکل و ایراد نیکلاس کیج از دیدگاه اکثر کارشناسان انتخاب های بعضا نادرست و سطحی او در حرفه ی بازیگریست

48.معروف است نیکلاس کیج از دیرباز در هر فیلمی که پیشنهاد کنند بازی میکند و تقریبا تا با امروز هیچ فیلمنامه بخصوصی را رد نکرده است!

49.نیکلاس کیج جایی گفته بود:برای اینکه یک بازیگر خوب شوید باید مثل یک جنایتکار باشید!باید بتوانید قوانین را زیرپا بگذارید تا در نهایت چیزهای جدید رو تجربه کنید

50.جایی هم گفته بود:یک خط باریک بین متود بازیگری و مرض شیزوفرنی وجود دارد!

 برخی از دستمزدهایی که نیکلاس کیج تا به امروز گرفته است:

          (به تنوع در میزان دستمزدهای او دقت کنید):

********************************************

The Croods (2013)  $1,000,000

Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2011)   $7,500,000

Trespass (2011) $7,000,000

Seeking Justice (2011)  $12,000,000

Drive Angry (2011)   $6,000,000

The Sorcerer's Apprentice (2010)  $12,000,000

The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2009)   $2,000,000

National Treasure (2004)   $20,000,000

Adaptation. (2002)   $2,000,000

Windtalkers (2002)   $20,000,000

Captain Corelli's Mandolin (2001) $7,000,000

Gone in Sixty Seconds (2000) $20,000,000

Bringing Out the Dead (1999)   $10,000,000

Snake Eyes (1998)   $16,000,000

Face/Off (1997) $6,000,000

The Rock (1996)  $4,000,000

Leaving Las Vegas (1995)   $240,000

Vampire's Kiss (1988)  $40,000

Valley Girl (1983) $5,000

 84848

 و اینهم مصاحبه ای متفاوت با او:
 
نیکلاس! بسیاری از کارگردانان ‌هالیوود، بر این باورند که تو تاکنون در ایفای نقش‌ها و شخصیت‌های مختلف، موفق ظاهر شده ای. خودت در این باره چه نظری داری؟
 
 
 
 
 
بله. همه آن‌ها به من می‌گویند: «نیکلاس! تو به سبب فیزیک عضلانی و سلامت جسم، توانسته ای‌انبوه گسترده ای از نقش‌ها و شخصیت‌های متفاوت را به خوبی بازی کنی.»
اسکات! اگر دقت کنی متوجه می‌شوی که من در بیشتر فیلم‌هایی که در آن‌ها بازی کرده ام، همواره بزرگ تر از سن خودم ظاهر شده ام. «مردی با نگاهی افسرده که انگار از چیزی رنج می‌برد.» اما فکر نمی‌کنم به هیچ وجه، به یک بازیگر در نقش نخست یک فیلم رمانتیک شباهتی داشته باشم. البته هرگز از این موضوع، ناراحت و دلگیر نیستم. چون اگر «همفری بوگارت»، و «جیمز کاگنی» را به خاطر بیاوری، متوجه می‌شوی که آن‌ها هم به لحاظ سنی با بیشتر نقش‌هایی که ایفاگر آن‌ها بوده‌اند، چندان همخوانی نداشتند.
«جوئل کوئن» می‌گوید هنگام هدایت و کارگردانی تو در فیلم «بزرگ کردن آریزونا»، متوجه شده است که تو بازیگری عادی و متعارف نیستی. خودت هم این گونه فکر می‌کنی؟ 
می‌دانی! هرگز دوست ندارم از خودم تعریف کنم و چنین تصویری را، از خودم به تماشاگر تبلیغ کنم. یعنی «یک بازیگر خیلی عجیب!» می‌دانی انجام کارهای غیر متعارف، مرا به شور و هیجان می‌رساند. من جزو شمار اندک بازیگرانی هستم که بیشتر مجلات، روزنامه‌ها، نشریات و رسانه‌ها، از زندگی خانوادگی و شخصی وی همه چیز را می‌دانند. با این  حال بازیگری برایم شوخی نیست و آن را جدی می‌گیرم. شاید خیلی‌ها باور نکنند. اما من حاضرم برای یک نقش متفاوت، از تمام دلبستگی‌ها، علایق، دلخوشی‌ها و آرامشم بگذرم.چون به این باور رسیده ام که هرنقش متفاوت، برایم یک زندگی جدید است. من بازیگری حرفه ای را، ایفای نقش‌های متفاوت و غیر متعارف می‌دانم. نقش‌هایی که جزو زندگی ات شوند و دیگر برایت تکرار نشوند. بازیگر حرفه ای شکارچی نقش‌های متفاوت است. 

نیکلاس! با این که «فرانسیس فورد کاپولا»  و «تالیا شایر» عمو و عمه ات هستند، اما انگار از دوران کودکی ات خاطرات شیرینی نداری، درست می‌گویم؟
 
چرا این طور فکر می‌کنی؟ اگر چه من هم مانند بیشتر بازیگران از دوران کودکی ام خاطرات چندان خوب و به یادماندنی ندارم، اما هرگز به خاطر نمی‌آورم که از این دوران به بدی یاد کرده باشم. پدرم «آگوست کاپولا» در دانشگاه کالیفرنیا، ادبیات تطبیقی تدریس می‌کرد و رئیس مدرسه هنرهای زیبا در دانشگاه ایالتی «سان فرانسیسکو» بود. مادرم «جوی وسگلانگ» نیز اهل نیویورک و طراح حرکات موزون بود. ۱۲ ساله بودم که آن‌ها از یکدیگر جدا شدند. پس از آن نیز مادرم به سبب تنش‌ها و بحران‌های عصبی، در بیمارستان بستری شد. از آن پس، با پدرم به تنهایی زندگی می‌کردم. اما با این حال از آن روزها، خاطرات شیرین و خوبی در خاطرم حک شده است.
خودت هم می‌دانی که شایعات بسیاری درباره ورودت به سینما و چگونگی بازیگر شدنت سر زبان‌هاست. بهتر نیست اکنون به این شایعات پایان دهی؟
پس از بیماری مادرم و بستری شدن وی در بیمارستان، به همراه پدرم به سان فرانسیسکو آمدیم، با تماشای فیلم «شرق بهشت» ساخته «الیا کازان»، مجذوب و شیفته شخصیت بازیگری «جیمز دین» شدم. همان زمان آرزو کردم ای کاش من هم یک بازیگر بودم. چون فکر می‌کردم بازیگری ساده‌ترین و بهترین راه برای جلب نظر دیگران و راه یافتن در دل مردم است. پانزده ساله بودم که وارد کنسرواتور جوانان سان فرانسیسکو شدم. پس از آن نیز به دبستان «بورلی هیلز»ر فتم. در شانزده سالگی فیلم تلویزیونی «بهترین دوران‌ها» را بازی کردم، البته در یک نقش بسیار کوتاه. به نظر خودم این فیلم بدترین اثر تلویزیونی من است. سپس مسیر پرسنگلاخ بازیگری، برای حضورم در فیلم‌های سینمایی هموار شد. فکر می‌کنی اکنون توانستم به شایعاتی که درباره بازیگری ام وجود دارد پاسخ دهم؟
تا حدی اما انگار همان نقش کوتاه تلویزیونی چنان تو را سرشوق آورد که، وادار به ترک دبیرستان و جذب سینما شدی. درست می‌گویم ؟
می‌دانی اسکات! تا حد زیادی حق با توست. آن زمان به خاطر شرایط سنی ام نمی‌توانستم مانع علاقه بی حد و مرزم به سینما شوم. پس از ترک دبیرستان، در سینما مشغول به کار شدم. بعدها نیز نقش مهمی ‌در فیلم «دوران پرشر و شور در ریجمانت‌های»، را بازی کردم. نقشی که تا حد زیادی جایگاهم را، در عرصه سینما تثبیت کرد.
نیکلاس! خودت بارها گفته ای که نقشت را در فیلم «دختر دره» بسیار دوست داری. اما انگار بازی در فیلم «مسابقه با ماه» چندان برایت خوشایند نبوده است. این طور نیست؟
 

 
دقیقا همین گونه است. در «دختر دره» نقش نخست این فیلم را داشتم. با این که اثر پردردسری بود اما هنوز هم برایم سرشار از خاطره است.
از خاطر نبرده ام که منتقدان نیز بازی ام را در این فیلم، مورد تحسین و ستایش قرار دادند. در گیشه هم موفقیت تجاری چشم گیری کسب کرد. اما بهتر است بازی در فیلم «مسابقه با ماه» را در کارنامه‌ام نادیده بگیری! با وجود هم بازی بودن با «شون پن»، این فیلم هرگز اثر خوبی از کار در نیامد. «ریچارد بنیامین» در این فیلم بیش از حد تازه کار بود.
فیلم تنها به این سبب از سوی منتقدان تحسین شد که «بنیامین» زمان بسیاری را، صرف جنبه‌های فنی آن کرد و کمتر به بازی بازیگران و نحوه نقش آفرینی آن‌ها پرداخت. به همین خاطر نقش من در این فیلم به طرز وحشتناکی ناقص از کار درآمده است.

خودت هم به خوبی می‌دانی که امروزه، در فهرست برترین ستارگان پولساز‌ هالیوود جای داری. دوست دارم بدانم نگاهت به بازیگری آن هم با توجه به شهرت فراوانی که داری چگونه است؟
 
 
 
 
 
 
اسکات! خودت هم به خوبی می‌دانی که من بارها شهرتم را، برای کسب اعتبار بازیگری به خطر انداخته ام. تنها به این خاطر که ثابت کنم به معنای واقعی یک بازیگر حرفه ای هستم. برخلاف برخی بازیگران هم نسل خودم، بازیگری برای من یک حرفه نیست بلکه آن را نوعی زندگی می‌دانم. چون جزئی از هویت من شده است و با لحظه لحظه آن زندگی می‌کنم. به باور من شهرت، محبوبیت و جذابیت باید با وظیفه شناسی همراه باشد. هنوز از خاطر نبرده ام که برای بازی در فیلم«بردی» و در نقش یک بازمانده جنگ و مجروح جنگ ویتنام، پنج هفته تمام با صورت باند پیچی شده زندگی کردم. از هر طرف آرواره‌هایم یک دندان کشیدم و هفت کیلو وزن کم کردم. 
در فیلم «بوسه خون آشام» نیز ترجیح دادم به جای خوردن تخم مرغ خام، یک سوسک زنده را ببلعم. چون می‌خواستم به حس درستی از نقش برسم و آن را باور کنم. هنوز هم حاضرم برای دستیابی به یک نقش سرشار از حس زندگی، تمام مرزها را پشت سرم بگذارم تا بگویم: «هیچ غیرممکنی، برای یک بازیگر حرفه ای وجود ندارد. فقط همین!»
 
                                   (مترجم مصاحبه ازمنبع ( khorasannews.com):آقای احمد صبریان)


تعداد بازدید از این مطلب: 11965
موضوعات مرتبط: سینمای غرب , ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

شنبه 13 دی 1393 ساعت : 7:6 بعد از ظهر | نویسنده : م.م
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
درباره ما
تقدیم به عزیز سفرکرده ام (فاطمه) .گرچه ناگهان مراتنها گذاشتی ولی به دیداردوباره ات امیدوارم،درلحظه موعودی که ناگهان میآید. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- د رقرونی هم دور وهم نه چندان دور( ایران )باوجود نشیب و فراز های تاریخی بسیارش در بازه های زمانی مکرر،همواره ابرقدرتی احیا شونده و دارای پتانسیل و استعدادبالا برای سیادت برجهان بود .کشورما نه تنها از نقطه نظرقابلیتهای علمی و فرهنگی ،هنری ،ادبی و قدرت نظامی یکی از چندتمدن انگشت شماری بود که حرف اول را دردنیاهای شناخته شده ی آن زمانها میزد، بلکه در دوره هائی طلائی و باشکوه ،قطب معنوی و پرجلال و جبروت جهان اسلام نیز بشمار میرفت . در عصر جدید که قدرت رسانه بمراتب کارآمد تر از قدرت نظامیست باید قابلیتهای بالقوه و اثبات شده ایرانی مسلمان را برای ایجاد رسانه تعالی بخش،درست و کارآمدبه همه یادآوری نمودتا اراده ای عظیم درهنرمندان ما پدید آید درجهت ایجاد (سینمای متعالی)و پدیدآوردن رقیبی متفاوت و معناگرا برای سینمای پوچ ،فاسد و مضمحل غرب و شرق نسیان زده و بالاخص " غول هالیوود"که برکل جهان سیطره یافته است.شاید بپرسید چرا سینما؟...جواب این است : سینما تاثیر بخش ترین رسانه در عالم است و باآن میتوان وجود معنوی انسانها را تعالی دادویا تخریب کرد...و متاسفانه تخریب کاریست که در حال حاضر این رسانه با عمده محصولات خودبه آن همت گماشته است و تک و توک محصولات تعالی بخش آن همیشه در سایه قراردارندو بخوبی دیده نمیشوند چون جذابیت عام ندارندو قادر به رقابت با موج خشونت و برهنه نمایی موجودنیستند. دادن جذابیت و عناصر لذت بخش نوین و امتحان نشده بدون عوامل گناه آلود به محصولات تصویری بگونه ای که بتواند بالذات ناشی از محصولات سخیف و ضد اخلاقی رقابت نماید کاریست بس پیچیده که نیازمند فعالیت خالصانه مغزهای متفکر ومبتکراست و من فکر میکنم این مهم فقط از عهده هنرمندان و متفکران ایرانی برخواهد آمد و شاید روزی که من نباشم محقق گردد...شاید
منو اصلی
موضوعات
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 193
:: کل نظرات : 70

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 25

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 131
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 565
:: بازدید ماه : 6193
:: بازدید سال : 23399
:: بازدید کلی : 526753
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان CINTELROM و آدرس cintelrom.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.